Za delovanje aplikacije eSvetovanje morate uporabljati brskalnik, ki podpira JavaScript. Vaš brskalnik tega ne podpira ali pa imate to možnost izklopljeno.

eSvetovanje 2013

Zavod Republike Slovenje za zaposlovanje

Med razgovorom

Delodajalec si bo ustvaril mnenje o vas na podlagi več dejavnikov. Celotni vtis, ki ga boste pustili je rezultat prvega vtisa, nebesedne komunikacije, videza in urejenosti, odgovorov na delodajalčeva vprašanja in enako pomembno tudi aktivnega poslušanja.

Kandidati govorijo približno 85 % vsega časa. S pomočjo vprašanj in vaših odgovorov si delodajalec poskuša ustvariti čim popolnejšo sliko o vas, o vaših znanjih, osebnostnih lastnostih, interesih, kompetencah itd., in vse to primerja z zahtevami delovnega mesta. Pomembno je, da pri odgovarjanju izhajate v prvi vrsti iz sebe in nato iz zbranih informacij o delodajalcu. Vedno imejte v mislih, kaj je tisto, kar delodajalec pričakuje od potencialnega kandidata, in kako mu lahko koristite vi, če vas zaposli. Na to, kako bo razgovor potekal, lahko močno vplivate z dobro pripravo na razgovor.

Prvi vtis

Za prvi vtis je pomembnih prvih nekaj minut. Če se zavedate tega, lahko s pozitivnim nastopom izboljšate svoje možnosti za zaposlitev.

Delodajalec vam morebiti zaradi pozitivnega začetnega vtisa lahko pripiše še več pozitivnih lastnosti. In seveda obratno: ker mu nekaj ni bilo všeč že na začetku, ga tudi vse drugo morebiti ne bo prepričalo.

Nekateri delodajalci so izkušenejši in se možnosti zavajajočega prvega vtisa bolj zavedajo. Presojajo skozi ves razgovor in z različnih vidikov. Da bi se izognili prehitremu sklepanju, uporabljajo tudi različne načine izbire, npr. dodatna psihometrična testiranja ali pa z vami govori več ljudi in potem združijo oceno.

Nebesedna komunikacija

Nebesedna komunikacija predstavlja zelo pomemben del celotnega vtisa. Nanaša se na vašo držo, kretnje, izraz na obrazu, očesni stik, barvo in ton glasu, stisk roke, nasmeh ipd. Opazujte sebe v različnih situacijah, preverite pri drugih, kaj oni vidijo pri vas. Opazujte nebesedno komunikacijo tudi pri drugih.

Nato se učite nadzorovati oziroma spreminjati vašo nebesedno komunikacijo. Prvi korak je, da usmerite pozornost na neverbalne znake.

  • Očesni stik: glejte delodajalca v oči. Če sogovornika ne gledate v oči ali vsakič zelo hitro umaknete pogled, vas lahko dojema kot manj družabnega, manj iskrenega in manj vrednega zaupanja.
  • Glas: v glasu je čutiti vaše razpoloženje, napetost in čustva. Tresenje glasu lahko umirite tudi s tem, da umirite vaše dihanje. Razmišljajte pozitivno, usmerite se na svoje prednosti, vaš glas bo drugačen. Govorite dovolj razločno in glasno.
  • Izraz na obrazu: če pričakujete negativen izid, vam bo to pisalo na obrazu. Velikokrat bo dovolj, če se vsaj nasmehnete. To bo vplivalo na vaš glas, vaše počutje in izžarevali boste prijaznost, zanimanje in samozavest. Pozorni bodite tudi na to, da se ne pačite preveč in da ne razkrijete vseh tihih misli z raznimi izrazi, npr. zavijanje z očmi, stiskanje ustnic ipd.
  • Drža: hodite in sedite zravnano, vendar ne togo. Seveda pa tudi ne preveč sproščeno. Če se boste ves čas obremenjevali z negativnimi mislimi, se bo to pokazalo tudi v drži, npr. povešena ramena, sključenost. Pomembna je tudi vaša telesna energija: poskrbite za dober spanec in redno telesno aktivnost. Že sprememba drže lahko vpliva dejansko na to, da se boste počutili bolj samozavestno.
  • Kretnje: ne krilite preveč z rokami in ne imejte prekrižanih pred sabo. Izogibajte se igranju z lasmi ali celo grizenju nohtov. Moteče je tudi stalno bobnanje s prsti in tresenje nog. Pogosto se niti ne zavedamo, kaj počnemo. Zaprosite svoje prijatelje, naj vas opazujejo.


Tudi če bo vaša nebesedna komunikacija kazala, da ste napeti in pod stresom, to seveda še ne pomeni, da bo razumljeno v negativnem smislu. Marsikateri delodajalec se zaveda, v kakšni situaciji ste in vam tudi pomaga, da bi se čim bolj sprostili.

Obenem bodite pozorni tudi na delodajalčevo nebesedno komunikacijo. Kakšna sporočila pošilja on? Je tudi on napet, je dovolj pozoren, kaže znake nezanimanja? Sprememba v vaši neverbalni komunikaciji lahko pozitivno vpliva tudi na njegovo počutje in vtis, ki si ga ustvarja.

Aktivno poslušanje

Pozorno spremljajte, kaj vas delodajalec sprašuje, oziroma kakšni so njegovi komentarji. Ne bodite osredotočeni samo nase! Poskušajte se postaviti v njegovo kožo in razmišljajte o njegovih pomislekih. Na ta način si bo iz vaših odgovorov lažje razložil, ali ustrezate zahtevam delovnega mesta in njegovim pričakovanjem.

Če boste zelo nervozni, vam bodo misli hitele drugam in lahko zamudite bistvene informacije. Delodajalec bo hitro dobil občutek, da niste pozorni in se ne zanimate za razgovor in s tem za zaposlitev.

Videz in urejenost

Ta vidik je še posebej pomemben ob prvem srečanju. Seveda to ne pomeni, da si morate kupiti novo in najmodernejšo obleko. Pomembno je, da ste čisti in urejeni. Videz razkriva, kako skrbite zase in kakšna je vaša samozavest. Oblecite se primerno organizaciji in delovnemu mestu.

Če je stil oblačenja večine zaposlenih drugačen od vašega in je obenem za delovno mesto to zelo pomembno, se boste verjetno počutili nelagodno v oblačilih, ki odstopajo od vaših običajnih. Razmislite, do katere mere je smiselno ohraniti svoj stil in kdaj ga nekoliko prilagoditi. Če se boste v izbranih oblačilih počutili zelo neugodno, bodo to velikokrat opazili tudi drugi.

Ne uporabljajte preveč parfuma, losjona po britju, ličil, nakita … Uredite si frizuro. Če kadite, se zavedajte vonja cigaret, ki se prime oblačil. Poskrbite za dober spanec pred razgovorom.

Strahovi, pomisleki, negativne izkušnje

Bolj boste sproščeni, če se dobro pripravite na zaposlitveni razgovor. Tu je seveda pomembna tudi psihična priprava in ne le zbiranje informacij. Na zaposlitveni razgovor odidite z mislijo, da so tudi delodajalci samo ljudje, tako kot vi. Jasno je, da se na zaposlitvenem razgovoru z delodajalcem ne boste pogovarjali kot s prijateljem na kavi, vseeno pa ga ni treba doživljati kot absolutno avtoriteto.

Dobro je vedeti, da se negativno razmišljanje vidi tudi v vašem pristopu in delovanju. Če menite, da boste neuspešni, boste kazali manj navdušenja, se boste manj potrudili in delodajalec lahko dobi vtis, da vas v resnici delovno mesto in zaposlitev pri njem sploh ne zanima.

  • Naučite se misliti pozitivno.
  • Na zaposlitveni razgovor se odpravite z zavestjo o tem, da to, da ste bili nanj povabljeni, že samo po sebi pomeni zelo veliko.
  • Zavedajte se vaše vrednosti. Razmišljajte o vaših prednostih in tem, kar imate, ne, česar (še) nimate. Zavedajte se, da imate organizaciji marsikaj ponuditi.
  • Zavedajte se tudi, da ne glede na to, kaj vam prišepetava strah, dotična služba niti slučajno ni edina, ki se vam ponuja.
  • Če bo razgovor s strani delodajalca potekal »čudno«, ponovno razmislite o tem, ali se pri njem sploh želite zaposliti.

© 2013 ZAVOD REPUBLIKE SLOVENIJE ZA ZAPOSLOVANJE


Deli